ورود هوش مصنوعی به کوچکترین دستگاه‌های اینترنت اشیا

و ورود هوش مصنوعی به کوچکترین دستگاه‌های اینترنت اشیا را شاهد هستیم!

هوش مصنوعی مولد (AI) و مدل‌های زبان بزرگ (LLM) جزو مباحث ترند هستند، اما بسیاری نمی‌دانند که چقدر هوش مصنوعی در دستگاه‌های embedded و برنامه‌های کاربردی تأثیرگذار در خانه‌ها، شهرها و صنعت ما به کار گرفته شده است و به هوش مصنوعی اشیا (AIoT) معروف است و در حال ساخته‌شدن بناهای آن بر روی Arm است. هوش مصنوعی برای درک داده‌ها و فعال‌کردن تعاملات یکپارچه‌تر بین دنیای فیزیکی و دیجیتال بسیار مهم است. با پیشرفت این فناوری، هوش مصنوعی در دستگاه‌های کوچک‌تر، حساس‌تر و اغلب باتری‌دار با کمترین هزینه‌ها، با حفظ حریم خصوصی و قابلیت اطمینان بیشتر به دلیل اتکای کمتر به ابر، به کار گرفته می‌شود.

امروز Arm Cortex-M52 را معرفی می‌کنیم که برای برنامه‌های AIoT ای طراحی شده است که نیاز به پردازش سیگنال دیجیتال (DSP) و عملکرد ML قوی دارند. Cortex-M52 پتانسیل ارائه ML بر روی راه‌حل‌های محاسباتی embedded را با قیمت‌های پایین‌تر از آنچه امروز ممکن است را دارا است.

ورود قابلیت‌های هوش مصنوعی به طیف وسیعی از دستگاه‌های IoT

Cortex-M52 شامل فناوری Arm Helium است که عملکرد قابل‌توجهی را در پردازش‌های DSP و ML برای دستگاه‌های embedded کوچک و کم‌مصرف ارائه می‌دهد و امکان استقرار الگوریتم‌های استنتاج ML فشرده‌ را در نقاط پایانی بدون NPU اختصاصی فراهم می‌کند. فناوری Helium قبلاً با موفقیت در محصولات در لبه‌های دور شبکه پیاده‌سازی شده است، اما Cortex-M52 اکنون به استفاده‌کنندگان Arm این امکان را می‌دهد تا این قابلیت را در دستگاه‌های کم‌هزینه‌تر مصرف کنند.

با گسترش فناوری Helium به رده جدیدی از Cortex-M، Arm یک تغییر مرحله‌ای را در ماتریس و محاسبات DSP روی میکروکنترلرها برای دستگاه‌های تعبیه شده کوچک‌تر ارائه می‌دهد. Cortex-M52 یک مسیر مهاجرت ساده از Cortex-M33 و Cortex-M4 را ارائه می‌کند که به طیف گسترده‌ای از برنامه‌های AIoT می‌پردازد تا تجربه‌های UI، صدا و بینایی غنی‌تر مانند کنترل خودرو و صنعتی، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده و ترکیب حسگرهای پوشیدنی را فعال کند. . Cortex-M52 انعطاف‌پذیری لازم برای مقیاس‌بندی در طیف وسیعی از نقاط عملکرد و پیکربندی‌ها را ارائه می‌کند و قابلیت‌های DSP را بدون واحد پردازش جداگانه فراهم می‌کند و در سطح سیلیکون و هزینه صرفه‌جویی می‌کند.

ارائه عملکرد بهینه و هزینه به صرفه با امنیت قوی

Cortex-M52 خط Armv8.1-M Cortex-M (که شامل Cortex-M55 و Cortex-M85 می شود) را در تولید ادامه می‌دهد تا به یک نقطه کارایی جدید دست یابد، یک نقطه عطف حیاتی در آوردن قابلیت‌های ML به میکروکنترلرها. توان هر Cortex-M مجهز به Helium، انتخابی را بکارگیرندگان ارائه می‌دهد که به دنبال افزایش عملکرد و کاهش هزینه به 2.7 برابر در مقایسه با نسل های قبلی Cortex-M هستند.

امنیت در دستگاه‌ها حیاتی است، به‌ویژه هنگام استفاده در مقیاس بزرگ، و Cortex-M52 جدیدترین افزونه‌های امنیتی را برای Armv8.1-M پیاده‌سازی می‌کند، از جمله فناوری PACBTI و Arm TrustZone، که کاهش تهدیدات نرم‌افزاری پیشرفته را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، Cortex-M52 مسیر رسیدن به سیلیکون سطح 2 دارای گواهینامه PSA را تسریع می‌کند. آخرین اعضای Armv8.1-M (از جمله Cortex-M55 و Cortex-M85) همچنین ویژگی‌های ایمنی عملکردی پیشرفته‌ای را ارائه می دهند که در بسیاری از برنامه‌های کنترل خودرو و صنعتی بسیار مهم هستند. Cortex-M52 این بسته‌ها و ویژگی‌های ایمنی گسترده را ارائه می‌کند تا به کاربران کمک کند تا سریع‌تر و آسان‌تر به گواهینامه FuSa برسند.

ساده‌سازی توسعه هوش مصنوعی برای کوچکترین دستگاه‌های نقطه پایانی

توسعه‌دهندگان embedded سنتی با مهارت‌های ریاضی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهارت‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر بخواهیم شاهد افزایش برنامه‌های AIoT باشیم، تسریع فرایند توسعه دهندگان بسیار مهم است و با Cortex-M52 ویژگی‌ها و قابلیت‌های حیاتی مورد نیاز در جریان توسعه مدرن امروزی را ارائه می‌دهیم.

از لحاظ تاریخی قبل از معرفی Cortex-M52، برای دستیابی به عملکرد ML و DSP که Cortex-M52 ارائه می‌دهد، نیاز به ترکیب یک CPU، یک DSP و یک NPU داشتیم، به این معنی که پس از ساخت سخت‌افزار، توسعه‌دهندگان باید کدهایی را برای تراشه‌های سه‌گانه بنویسند، اشکال‌زدایی و تنظیم کنند. زنجیره‌های ابزار جداگانه، سه کامپایلر، سه دیباگر و غیره. اکنون، ما هوش مصنوعی را در یک زنجیره ابزار و معماری واحد اثبات‌شده با مجموعه استاندارد صنعت و کاربر پسند Arm Cortex-M در دسترس قرار می‌دهیم. این امر یک جریان توسعه یکپارچه را برای DSP و ML تضمین می‌کند.

Cortex-M52 از لحاظ نرم‌افزاری کاملاً سازگار با Cortex-M55 و Cortex-M85 است و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد از اکوسیستم نرم‌افزار و ابزار رو به رشد اطراف Helium و همچنین کتابخانه‌های نرم‌افزار رایگان بهره ببرند.

درباره ی ابوالفضل یوسفی

ابوالفضل یوسفی
فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران؛ دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات امن دانشگاه صنعتی شریف

مطلب پیشنهادی

سال 1403 هجری شمسی مبارک باد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 17 =